20 elokuuta 2023

Teijon kansallispuisto

Tämän reissun piti olla oma ensimmäinen yksintehty reissu, mutta suunnitelmat muuttui ja siitä tulikin eka reissu isän puolelta olevan serkun kanssa. Samalla sain tarjota serkulle mahdollisuuden viettää ensimmäisen yön teltassa koiran kanssa.

Reissu alkoi sillä, että tulin kirjaimellisesti haukuttua päin naamaa. Saavuin siis serkun luo ja kävin sisällä, kun koiruus tuli vastaan eteisessä kumarruin ja samalla sain haukahduksen päin naamaa. Ensimmäinen reaktio oli, että ANTEEKSI MITÄ ?! Mutta siitä alkoi reissu ja meistä tuli todella hyvät reissukaverit.

Olin suunnitellut, että ensimmäisenä käydään kiretämässä Jeturkastin muinaispolku (4,6km). Otettiin päiväreput mukaan ja jätettiin rinkat odottamaan paluuta Jeturkastin muinaispolulta paluuta.

Käytiin hakemassa rinkat ja vettä otettiin luontokeskuksen seinästä olevasta vesipisteestä. Sitten lähdettiin kiertämään Matildanjärven ympyräreittiä (5,5km). Suunnitelma mukaisesti yövyimme Vicksbäckinlahdella. Pystytettiin teltta ja riippumatto Vicksbäckinlahden nuotiopaikan vieressä. Saatiin yöpyä niin, ettei siinä ollut muita. Turhaan serkku stressasi miten koira suhtautuu telttailuun (ainakin onnistui omalla porukalla).

Maisemat olivat todella kauniit ja saatiin jopa tulistella. Nyt oli onnistunut riippumaton suuntaus täydellisesti aurinko nousi viistosti jalkopäästä ja kun aamulla kurkisti riippumatosta aukesi todella upea maisema. Aamupalaksi tehtiin pekonia ja kanamunia

Nautiskeltiin aamusta ja pakkailtiin rauhassa. Seuraavaksi järve toista reunaa kohden autoa. Autolla päätettiin vielä, että lähdetään tekemään Nenustan kierros (3,6km). Neustan kierroksen puolessa välissä pidettiin lounastauko, kun olimme ensiksi kiertäneet Nenustannokkan kauniin näköalapaikan. Sitten jatkoimme kahdeksikko reittiä kohti Nenustannummen hiilimiiluja. Alueella oli Metsähallitus tehnyt metsän ennalistamispolttoa.